Chef för skandinaviskt kundcenter/KAM

Outotec erbjuder ledande teknologier och tjänster för hållbar användning av jordens naturresurser. Som världsledande inom bearbetningsteknologi för mineraler och metaller har vi utvecklat många genombrottsteknologier under årtiondena för våra kunder inom metaller och gruvindustri. Vi erbjuder också innovativa lösningar för industriell vattenbehandling, utnyttjande av alternativa energikällor och kemisk industri. Outotec är noterad på NASDAQ OMX Helsinki. www.outotec.com.

På Outotec är vi passionerade för att bygga innovativa och hållbara lösningar som uppfyller världens växande behov av naturresurser. Vi går kontinuerligt in på nya marknader och affärsområden, vilket skapar intressanta möjligheter för personlig och professionell tillväxt i vår multinationella arbetsmiljö.

Då nuvarande planerar sin pension söker vi nu hans efterträdare i den kombinerade rollen som chef för Scandinavia Customer Center samt Key Account Manager. Är du rätt person att ta dig an utmaningen att i en snabbt framåtskridande teknisk miljö förse kunden med ett högt mervärde? Tjänsten är placerad i Skellefteå, Sverige.

Som chef för Scandinavian Customer Center och Key Account Manager har du två nyckelroller:

Chef och ansvarig för Skandinaviens kundcenter. I denna roll ansvarar du för att uppnå både de operativa målen samt de strategiska tillväxtmålen att bli en större del av marknadsområdet Europa och Nordafrika. Du leder och utvecklar verksamheten genom tre underställda chefer och totalt ca 30 medarbetare.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:

  • leda kundsupporten (reservdelar, teknisk support), serviceleveransen samt försäljningsteamet,
  • utveckla och implementera den lokala servicestrategin i linje med marknadsområdets och verksamhetens globala strategi,
  • arbeta för ett fungerande samarbete och säkerställa synergin mellan Services, Sales och Capex (inköp/kapitalutgifter) både lokalt och globalt,
  • bibehålla och förbättra Outotecs starka säkerhets- och kvalitetskultur.

Key Account Manager. Där ditt huvudsakliga fokus och ansvar är att:

  • ansvara för kundrelationen till Outotces största gruvkunder i Skandinavien,
  • försäkra sig om att Outotec även fortfortsättningsvis är det självklara valet för kunden i sin strävan att nå och överträffa sina operativa och verksamhetsövergripande mål,
  • se hela kundens behov och vara djupt involverad i anbudsprocesser som rör både den tekniska leveransen och vårt tjänsteutbud.

För att lyckas i denna kombinerade roll behöver du vara en energisk, passionerad lagspelare som har förmågan att nå resultat genom att motivera och leda människor mot uppsatta mål. Vi tror även att du bör ha följande erfarenheter och förmågor:

  • ingenjörshögskoleexamen (gärna med inriktning mot underhåll, metallurgi eller berg- och anläggning),
  • kvalificerad ledarerfarenhet gärna från organisationer med ett brett kunderbjudande och med intressenter från olika infallsvinklar.
  • mångårig erfarenhet av ledarskap där ekonomiskt ansvar (budget, prognoser) ingått.
  • erfarenhet från liknande roller samt god förståelse för kunden och dess sätt att se på affären.
  • erfarenhet från och/eller förståelse från mineral- och metallindustrin är meriterande,
  • affärsförståelse från verksamheter med utbud liknande Outotecs, t ex underhåll, kundservice/-support, service supply chain, logistik,
  • god förhandlingsvana och förmåga att övertyga,
  • vara flytande i svenska och engelska både i tal och skrift.

Din ansökan                      

Outotec samarbetar med Vedea och Åsa Holmström, 072-050 52 80. Välkommen med din ansökan märkt OUTOTEC senast 15 april 2018 via www.vedea.se/CV.